Få kunden til å si “ja” til dine tjenester

Mange “hjertebaserte” gründere sliter med å få kunder til å si “JA” til deres produkter eller tjenester. Er du en som selger tjenester eller produkter, og virkelig ønsker å hjelpe kunden din, men føler det er noe som holder deg tilbake?

· Strever du med å få kunder som er villige til å betale for tjenestene dine eller produkter?

· Jobber du hardt med å få folk til å forstå hvor gode kvalitetsprodukter du tilbyr, men har liksom utfordringer rundt det å ‘avslutte salget’?

· Kanskje opplever du at du trenger flere kunder og større omsetning for å få det hele til å gå rundt?

YESDu ønsker å lykkes, få fremgang og til og med å føle deg oppløftet etter samvær med kundene dine. Men en liten del av deg saboterer suksessen du ønsker.. Og et av de viktigste stedene dette oppstår, er når du snakker med potensielle eller eksisterende kunder. Du vet, der du spør folk om betalingen… Og inviterer dem til å benytte seg av dine tjenester..

Det er da det er viktig å føle seg trygg i kommunikasjonen med kunden, det handler om å ta et standpunkt for folk du vet du kan hjelpe – enten det er med dine gode produkter, tilbud eller tjenester. Blant annet kom dette tydelig fram i kommunikasjonen på en Facebook gruppe for næringsdrivede – det å verdsette sin kompetanse og selge til kundene på en autentisk måte.

For mange “hjertebaserte” gründere (som er mest opptatt av å hjelpe kundene sine fremfor å “selge” dem noe), er dette AKKURAT HVOR de opplever det ukomfortabelt å be om betalingen – istedenfor “velger” du for kunden, du er bekymret om hva kundene dine tenker om deg, og tvilen kryper inn om verdien av kompetansen din eller arbeidet du gjør.

Du synes det er givende å bidra til å gjøre en forskjell for andre, men du ‘hater å selge’. Så istedenfor å ta et tydelig standpunkt for personen du snakker med, og som du vet at du virkelig kan hjelpe, så tenker du kanskje; “Hun har brukt så mye penger på denne konsultasjonen, hun har sikkert ikke råd til noen ekstra produkter i dag..” Du blir nervøs, og kanskje du til og med tilbyr en stor rabatt, og tenker at det vil få folk til virkelig å si “ja” til deg og dine tjenester.

Og dette er ikke uvanlig, og du er i selskap med mange andre. Men – det er viktig at du håndterer det NÅ, hvis du ønsker å hjelpe folk OG tjene penger i virksomheten din.

Hvis du ikke er engasjert nok til å selge dine tjenester eller produkter, er det vanskelig å lykkes i din virksomhet.

Du kan være helt trygg på så mange områder. Du er veldig profesjonell på det du gjør – du kan være en av de beste der ute. Men likevel, når du har en potensiell kunde foran deg, opplever du at du blir nølende, usikker eller unngår situasjoner der du må be om full pris. Kjenner du deg igjen?

Det er viktig å oppdage hvor dine tankemønster er blokkert, og hva du kan gjøre for å endre dem. Når du slutter å sabotere deg selv, og lærer å like salg, når du forstår hvorfor du gjør det du gjør og hvordan endre det, så får du bedre resultater ganske snart! Her er noen av tingene du kan gjøre når du skaper et system som fungerer for deg. Du vil være godt på vei!

Hvordan få kundene til å si “JA” til å jobbe med deg:

· Vær oppmerksom på verdien du har å tilby og jobb med tankesettet ditt

· Oppdag hvilke blokkeringer som holder deg tilbake fra å øke salget ditt

· Synliggjør for kunden hva dine tjenester og produkter gjør

· Vær tydelig og bevisst din kommunikasjonsstil i dine salgssamtaler

· Imøtekom innvendinger og finn løsninger på dem

Det er viktig å bygge en relasjon til kunden, slik at kunden forstår at du er oppriktig interessert i hennes/hans behov. Det handler ikke om å ‘selge for å selge’ eller få dine behov møtt, eller dine produkter eller tjenester solgt. Det handler om å avdekke kundens behov, og å finne ut hvordan du kan dekke dem. Når du begynner å gi mer oppmerksomhet til kundenes behov og problemer under samtalen, og løser utfordringene deres, vil du gjerne finne at det ikke lenger er noe problem å kunne ‘avslutte salget’.

En ting du kan vurdere…. S
liter med salget og/eller opplever at de samme hindringene eller problemene gjentar seg i salgssituasjonen? Da er det smart å planlegge en 30 minutters kostnnadsfri strategisamtale med meg. Du vet aldri … det kan være med å endre bunnlinjen din og salgsresultatene du får. Denne samtalen gir meg en mulighet for meg til å stille noen spørsmål og finne ut hvor du er i virksomheten din, hvor du vil hen, og hva som kan holde deg tilbake fra å oppnå den suksessen du ønsker. Ta kontakt på abo@totalkommunikasjon.no.

This entry was posted in Suksess. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>