Øk din gjennomslagskraft og få mer fremgang i livet

Har du den gjennomslagskraften du ønsker? Virker du troverdig og tillitsvekkende i din daglige kommunikasjon?

Female Speaking• Hvordan fremstå best mulig under et foredrag eller presentasjon?
• Lurer du på hvorfor folk trekker i tvil det du formidler?
• Har du opplevd å gi et dårlig førsteinntrykk?
• Ønsker du å se profesjonell ut når du presenterer foran dine kunder?

Kunsten å nå frem med budskapet ditt krever selvtillit, øyekontakt og bevisst kommunikasjon. Og ikke minst å være stolt og trygg på det du formidler. Du bygger gjensidige relasjoner gjennom måten du kommuniserer på, og dette er noe du kan trene på.

Det er viktig å kunne kommunisere, både hjemme og på jobb. Men hvilken måte å gjøre det mest mulig effektivt, er ikke alltid like enkelt å vite. Jeg har spesialisert med på å hjelpe næringsdrivende, foredragsholdere og ledere å bli mer synlige og bedre på å kommunisere, og samme knepet fungerer i hverdagen og hjemme.

“Det er fire måter, og kun fire måter vi har kontakt med omverden på. Vi blir evaluert og klassifisert ut ifra disse fire faktorene:
• – hvordan vi ser ut
• – hva vi gjør
• – hva vi sier
• – hvordan vi sier det”
(Dale Carnegie, amerikansk forfatter og foredragsholder)

I hvilke sammenheng er det aller viktigst å ha gjennomslagskraft? I alle sammenhenger der du ønsker å få gjennom det du selv vil. Det kan eksempelvis gjelde når du søker en jobb, eller har en idé i virksomheten din som du vil gjennomføre. Og da handler det om å få andre med deg. Eller om du faktisk jobber med salg, da er det selvsagt avgjørende at andre tar til seg det du sier, og vil gjøre som du anbefaler.

Så hva gjør du for få frem budskapet ditt? Det er forskjellige faktorer som spiller inn; selvsagt selve det verbale budskapet, og kroppsspråket er en vesentlig ting, at man kan de grunnleggende teknikkene i hvordan man snakker og kommuniserer; å bruke øyekontakt, stramme seg litt opp i kroppen og smile. Dette er ofte noe som ubevisst påvirker andre mennesker.

Hvordan kan vi utnytte kroppsspråket mer? Kroppsspråket formidler oftest mye mer enn ordene vi sier. Å slappe av i skuldrene, rette seg opp i ryggen, stå støtt og være stolt over hvem du er og hva du har å tilby, kan bidra til å forsterke budskapet ditt.

En enkel sak er å jobbe med selve stemmen – stemmen står for hele 38 % av kommunikasjonen vår. Det som ikke mange tenker på, er at man kan gå til en stemme- eller sangpedagog, og der får du ofte kjøpt noen timers veiledning. Da får du en stemmeanalyse, og så spiller du inn stemmen din. Deretter får du råd om hvordan stemmen din kan bli tydeligere, sterkere eller mer behagelig å lytte til. Og dette er noe alle kan gjøre, og kan være en god investering.

En annen ting er å føle seg selvsikker. Det kan selvsagt være vanskelig når du er i en stresset situasjon, men hold øyekontakt – det er noe av det viktigste når du kommuniserer. Det virker overbevisende og tydelig. Og selvsagt å smile – det skal vi ikke glemme! Når man smiler virker nemlig stemmen vennligere og varmere, man fremstår mer engasjert.

Kunsten å påvirke andre kan utvikles. Når selvtilliten svikter, trenger du ikke å gi opp. Det finnes knep som kan gi oss de resultatene vi ønsker. Jeg anbefaler at du utfordrer deg selv litt, gjør ting som skremmer deg litt. Hver gang du mestrer noe du ikke trodde at du kunne tørre eller som kjennes ubehagelig ut, som krever en viss anstrengelse, så vokser du som menneske. Det behøver ikke være noe stort, ta en telefonsamtale som du har utsatt en stund, eller våge å si ifra til kollegaen din at du blir litt skuffet når han høylytt kommenterer og kritiserer deg i arbeidssituasjonen, uten å kunne ta det opp personlig med deg. Vi har kanskje lett for å bli litt for bekvemme, og så mister vi litt av vår selvtillit.

Din profesjonelle tilstedeværelse
Folk kjøper ikke bare produktene dine, de kjøper DEG! Når du formidler noe, enten en presentasjon, et foredrag, holder et kurs eller gir en viktig beskjed til et publikum, vil din personlige kommunikasjonsstil og profesjonelle image enten forsterke eller svekke budskapet ditt.

Å gjøre et godt førsteinntrykk er en viktig del av din kommunikasjon. Hvordan du kler deg i jobbsammenheng, ansees ofte som en refleksjon av din dyktighet og din holdning til deg selv. Din profesjonelle image kan gjøre den store forskjellen, og være en påvirkende faktor om du blir tatt seriøst eller ikke. Å føle seg vel utenpå, bygger også selvtiliten din.

•  Utvikle en profesjonell image som er i overensstemmelse med jobbsituasjonen og uttrykker din individualitet, kompetanse og profesjonalitet
•  Gi et tillitsvekkende og troverdig inntrykk på dine kunder og kontakter
•  Fargenes påvirkning i business – Skap umiddelbar tillit i forhold til dine kunder
•  Velg strategisk hvilket helhetsinntrykk du ønsker å formidle (klær og kommunikasjonsstil) for å matche målene og kravene for dagen
•  Fremstå oppdatert i stilen din – et utdatert utseende advarer andre mot å tro på dine ideer og måten du gjør ting på

May - Før og etter - Webside
(Dette bildet viser en daglig leder/selger i en butikk i Sarpsborg, som har fått hjelp til sin profesjonelle image.)

Ønsker du å gjøre noe med din profesjonelle tilstedeværelse? Sjekk ut mulighetene dine på tlf. 915 74 164, abo@totalkommunikasjon.no eller på HER

(NB. Denne listen omfatter ikke det hele bildet av kommunikasjonsstilen din, det er kun et utdrag av et foredrag.)

This entry was posted in Suksess. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>