HVORFOR er personlig branding viktig for deg i karrieren eller virksomheten din?


Har du noen gang spurt deg selv hvordan du kan skille deg ut fra konkurrentene eller andre jobbsøkere? Merkevarebygging er ofte et misforstått konsept, men det er utrolig viktig for vekst i virksomheten din og karrieren.

Enkelt sagt, er merkevarebygging muligheten til å vise frem noe om deg selv, ved en bevisst sett av handlinger som gjør at du skiller deg ut fra mengden. Din merkevare gjenspeiler hva som er spesielt med deg og fordelene det er å jobbe med deg.

Alle er en merkevare! Uansett hva du gjør, så skaper du et inntrykk om deg selv og etterlater et bilde av hvem du er, du sender ut signaler hele tiden. Det er som å gå i nysnø – vi kan ikke skjule fotavtrykkene våre.

Menneskene rundt oss ser og observerer oss hele tiden – på jobben, hjemme, i treningsstudioet, på kafeer, ja til og med i butikken. Merkevaren vår er basert på hvilken opplevelse andre har med oss. Hver handling du gjør, hvert ord og element er basert på måten du fremstår på.

Enten velger du å skape vår egen merkevare, eller så “blir den til når du går”. Du har valget – du kan selvsagt la merkevaren ”skape seg selv”, og håpe at folk vil forstå tydelig hvem du  er og hva du ønsker å formidle, eller du kan ta kontrollen og kommunisere budskapet du ønsker å formidle om deg selv.

DU er nøkkelfaktoren! En ekte personlig merkevare, starter med DEG! Det er holdningene våre, verdiene og selvbildet vårt, som former vårt personlige brand. Det er den tydelige og positive oppfatningen folk får av deg, og kommer av hva du står for, personligheten og karakteren din, evnene dine, kompetansen din og hva du gjør. Dette påvirker oppfatningen kollegaene dine, kunder eller andre mennesker i dine omgivelser har av deg, og kan ha stor innvirkning på din karriere.

  • Hvordan skiller du deg ut fra konkurrentene eller andre jobbsøkere?
  • Har du en tydelig og engasjerende identitet som formidler hvem du er, hva du står for og verdien du tilbyr?
  • Kan andre lett se verdien og resultatet av å ha kontakt med deg?
  • Har du utviklet et budskap som er spesielt designet for å få kontakt med, inspirere og/eller motivere andre?
  • Kan du snakke lidenskapelig om hva arbeidet ditt betyr og hvorfor det er viktig?
  • Er dine medarbeidere opplært til å snakke om deg på en forståelig og engasjerende måte?
  • Er det overensstemmelse med hva du sier om din organisasjon og hvordan andre opplever deg?

Du skiller deg fra andre ut ifra hvor godt du kommuniserer hvem du er og hva du kan gjøre for andre. Vi tenker ofte at ”folk forstår jo hvem jeg er og hva jeg har å tilby”, men det  er faktisk ofte ikke tilfelle.

For å bli et tydelig brand, er det viktig å være bevisst på seg selv. Det handler om å kommunisere hvem du egentlig er og hva som gjør deg unik – din individualitet, positive sider, styrker og egenskaper. Personlig branding handler om å finne de egenskapene i deg selv som kan styrkes, slik at du kan skille deg ut  fra andre.  Det å legge vekt på hvordan du fremstår, og å få overensstemmelse mellom tankene og ønskene dine, er vesentlig for å oppnå suksess.

Hva er dine styrker og talenter? Det er viktig at de synliggjøres for din arbeidsgiver, dine kontakter eller kunder. En personlig merkevare vil produsere bedre resultater og vare lenger, hvis personen bak den blir oppfattet på en positiv måte. Når du vet hva som er dine dine styrker, er det verdifullt å kunne anvende i jobbsituasjonen.

For å fremstå troverdig, er det selvsagt viktig å være det (og den) du sier at du er, og å kunne formidle hva som kjennetegner deg og din kompetanse. Din visuelle kommunikasjon påvirker også andres oppfatning av deg – så husk å vise hva du står for.

Det er tre trinn i prosessen:

Det første trinnet handler om å finne ut hva som gjør at du skiller deg ut, altså hvilke sider ved deg selv du bør markedsføre.

Trinn to dreier seg om hvordan du går frem for å markedsføre nettopp dette, altså hvordan du bygger opp andres bilde av deg selv.

På trinn tre er det snakk om å “tilpasse omgivelsene” til merkevaren du vil bygge opp.

Ta KONTROLL over karrieren med personlig branding!

Å søke jobb handler om å selge seg selv som ‘produkt’, og ta kontroll over hvordan du blir oppfattet. En arbeidsgiver ansetter deg på grunnlag av hva han/hun tror du kan gjøre for bedriften.  Å avansere i jobben har med flere faktorer å gjøre, blant annet  også synliggjøring av din kompetanse. Mer enn seks av ti jobber utlyses aldri. Eget nettverk og bekjentskapskrets er kanal nummer én når arbeidstakere skal inn i nye jobber.

En optimal karriereplan krever god innsikt i egen personlighet, ønsker, behov og drømmer på den ene siden og konkretisering av livssituasjon med krav som følger, på den andre siden.

Det handler om å ta kontroll på hvordan du blir oppfattet og klargjøre og kommunisere hva som gjør deg annerledes og spesiell, for så å bruke disse kvalitetene til å skille deg fra andre, slik at kundene velger deg eller arbeidgiveren ser deg som den som den rette for jobben. Du kan øke din suksess!

  • Jo mer synlighet du har, jo mer folk vet om deg
  • Jo mer folk som vet om deg, jo flere muligheter har du
  • Jo flere muligheter du har, jo mer penger kan du tjene på å gjøre det du virkelig liker!

Hva kan fordelene være av å styrke din personlige merkevare?

 Du blir mer synlig i markedet

 Fremstår mer tillitsvekkende og troverdig

 Får flere kunder

 Høyere lønn/bedre jobber

 Skiller deg ut fra dine konkurrenter

 Bedre selvtillit/selvbilde

 Mer effektiv og selvsikker

 Få mer karisma og blir mer attraktiv

 Bidrar til suksess i karrieren

 Vokser som menneske

 Få mer respekt, bedre behandling

 Du fremstår mer ekte/genuin

 Deltagerne fokuserer mer på budskapet

 Bedre resultater (øker lønnsomheten)

 Flere muligheter til å lykkes

 Oppnår raskere suksess

Meld deg på vår inspirerende og lærerike WORKSHOP den 30. januar og lær mer!

JEG MELDER MEG PÅ!

Her finner du mer informasjon:
(Klikk på bildet.)

 

This entry was posted in Suksess. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>